HR-DAZG-523 Zagrebački električni tramvaj

utorak, 4. studeni 2008 0:0

SIGNATURA FONDA: HR-DAZG-523

VREMENSKI RASPON GRADIVA: 1902. - 1946.

KOLIČINA GRADIVA: 408 knj., 23 kut., 168 svež. (30 d/m)

SADRŽAJ FONDA:

Fond sadrži dokumentaciju organa uprave, opće spise, personalnu, tehničku i računsku dokumentaciju.

SERIJE U FONDU:

1. Temeljna dokumentacija, statuti i pravilnici, 1909. - 1945., 1 kut.

2. Opći spisi, 1917. - 1945., 38 knj., 12 kut.

3. Personalna dokumentacija, 1912. - 1946., 1 kut., 168 svežnjeva

4. Računska dokumentacija, 1929. - 1945., 370 knj., 2 kut.

5. Tehnička dokumentacija, nacrti i troškovnici, 1902. - 1946., 7 kut.

VALORIZACIJA FONDA: 1

Fond ima veliku vrijednost za istraživanje povijesti tramvajskog prometa i razvoja infrastrukture grada Zagreba naročito zato jer je zagrebačko poduzeće ZET pratilo ukorak europska rješenja izgradnje tramvajskih pruga, elektrifikacije, organizacije gradskog prometa i prijevoza putnika. Poduzeće je surađivalo sa značajnim poduzećima u Hrvatskoj i Europi.

JEZIK U GRADIVU: hrvatski, njemački

PISMO U GRADIVU: latinica

ARHIVISTIČKA OBAVIJESNA POMAGALA: PrP

NAZIV STVARATELJA FONDA: Zagrebački električni tramvaj

SJEDIŠTE STVARATELJA FONDA: Zagreb

VREMENSKI RASPON DJELOVANJA STVARATELJA FONDA: 1891. - 1946.

PROMJENE NAZIVA STVARATELJA FONDA:

Zagrebačko tramvajsko društvo, 1891. - 1893.

Zagrebački tramvaj dioničko društvo, 1893. - 1909.

Zagrebački električni tramvaj d.d. Zagreb, 1909. - 1919.

Zagrebački električni tramvaj Općine grada Zagreba, 1935. – 1943.

Zagrebački električni tramvaj Gradske štedionice Slobodnog kraljevskog glavnog grada Zagreba, 1943. – 1946.

HISTORIJAT STVARATELJA FONDA:

U Registru I. društvenih tvrtki Trgovačkog suda u Zagrebu (tek. br. 218. odlukom br. 9551) upisano je Zagrebačko tramvajsko društvo. Svrha Društva bila je uzdržavanje prometa na konjskoj željeznici dok se ne sagrade električne cestovne pruge. U tom cilju gradile su se nove električne pruge, okretišta, spremišta i novi vagoni za prevoz putnika.

Od 1910. u Zagrebu je u upotrebi tramvaj na električni pogon. Parni pogon zamijenjen je električnim 1934.

Na svojoj redovnoj Glavnoj skupštini 31. svibnja 1909. određena je likvidacija Zagrebačkog tramvajskog društva. Likvidacija je dovršena 12. studenog 1913. i određen upis brisanja Društva. Sva prava i obveze gore navedenog Društva prenose se na Zagrebački električni tramvaj d.d. u Zagrebu. Glavna skupština je na svojoj sjednici 10. travnja 1919. zaključila likvidaciju Društva i ona se zauzela za Zagrebački električni tramvaj d.d. u likvidaciji. Likvidacija je završena, brisanje upisano u Registar Trgovačkog suda u Zagrebu 5.veljače 1921. Aktivu i pasivu preuzela je Gradska štedionica Općine slobodnog i kraljevskog grada Zagreba. Vlasnik je bila sama općina. Društvo je dobilo novi naziv: Zagrebački električni tramvaj općine grada Zagreba.

Gradnja uspinjače započela je 6. svibnja 1889., a službeno puštanje u pogon bilo je 22. travnja 1893. Nakon likvidacije 1929. tehničko vodstvo i financijska uprava povjereni su 14. ožujka ZET-u, koji je još neposredno odgovoran Gradskoj štedionici.

Zbog sve većeg broja putnika u gradu, trebalo je bolje organizirati prijevoz. Gradsko poglavarstvo je nastojalo riješiti taj problem pa je 1916. dalo tramvajskoj upravi koncesiju za osnivanje autobusnog prijevoza. Koncesija je pokrenuta tek 1927. Autobusni promet je počeo funkcionirati 11. kolovoza 1927. Gradska općina, odnosno Gradska štedionica preuzela je 1931. Autobus promet. Autobus promet se pokazao nerentabilnim pa je predloženo da ga preuzme tramvajsko društvo.

Zagrebački električni tramvaj d.d. je imao svoje ravnateljstvo, Nadzorni odbor i Glavnu skupštinu. Društvo je imalo 1933.-1944. organiziranu obranu iz zraka. Ustrojeni su posebni vodovi za službu samozaštite. U tu svrhu bilo je oformljeno sedam komisija s točno propisanim zadacima.

Izvršni odbor Gradskog narodnog odbora na svojoj 53. sjednici 9. rujna 1946. donio je zaključak prema kojem prestaju vrijediti svi ugovori sklopljeni između Gradske štedionice u Zagrebu i Gradskog narodnog odbora u Zagrebu (bivše Općine grada Zagreba) kojima je bio reguliran odnos ZET-a, ZAP- a i Gradske uspinjače. Datum stupanja na snagu ovog zaključka je 13. rujna 1946. (br. 29628 I-I.) Sva pokretna i nepokretna imovina se 30. rujna 1946. prenosi bez naknade na novo poduzeće ZET.

DOPUNSKI IZVORI:

Državni arhiv u Zagrebu:

HR-DAZG-24 Gradsko poglavarstvo Zagreb. Gradska poduzeća

HR-DAZG-84 Sudbeni stol u Zagrebu

HR-DAZG-869 Kartografska zbirka. Prometne karte

Hrvatski državni arhiv:

HR-HDA-219 Ministarstvo prometa i javnih radova

BIBLIOGRAFIJA O FONDU:

Kolanović, Josip [ur.] [et al.]: Pregled arhivskih fondova i zbirki Republike Hrvatske. 1. Zagreb, 2006., 980.

Lalić, Sredoje; Kolanović, Josip [ur.] [et al.]: Arhivski fondovi i zbirke u SFRJ. SR Hrvatska. Beograd, 1984., 374.

BIBLIOGRAFIJA O STVARATELJU FONDA:

Šobota, Vlado [ur.]: Zagrebački električni tramvaj : 1891. - 2001. Zagreb, 2001.

Šobota, Vlado [ur.]: 105 godina - Zagrebački električni tramvaj. Zagreb, 1996.

OSTALA BIBLIOGRAFIJA

Aljinović, Rudi: 115 joj je godina tek : povijesna priča o zagrebačkoj uspinjači. Zagreb, 2005.

Zagrebačka gradska općina i njezin odnošaj prema Zagrebačkom električnom tramvaju, dioničarskom društvu. Zagreb, 1915.

RELEVANTNI PRANI PROPISI:

Zaključak Gradskog narodnog odbora br. 29628 I - I. od 13. rujna 1946.

Skupštinski zaključak od 26. ožujka 1889., paragraf 130. (NN 241/1929)

(M.R.)

 

Ažurirano ponedjeljak, 18. svibanj 2020 11:30